Meniul copilului la creșă și grădiniță. Ce spune legea și care sunt alimentele interzise

Principala problemă a părinților în creșele și grădinițele este legată de meniu. Îi deranjează că cei mici primesc prăjituri pline cu zahăr, sare la liber și sucuri între mese, dar de multe ori închid ochii în favoarea altor aspecte. Există însă un act normativ care spune clar ce produse sunt recomandate și ce produse sunt interzise preșcolarilor și școlarilor! Este vorba de Ordinul nr. 1563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate prescolarilor si scolarilor si a principiilor care stau la baza unei alimentatii sanatoase pentru copii si adolescenti.  

Este dreptul vostru ca cel mic să primească alimente sănătoase, mai ales că le și plătiți! Citiți legea și arătați-o și celor care o încalcă!

LISTA alimentelor nerecomandate preșcolarilor și școlarilor

Nr. crt. Alimente nerecomandate Limita de la care alimentele devin nerecomandate Exemple de categorii de alimente care prin conținut sau forma de prezentare pot fi nerecomandate
1. Alimente cu conținut mare de zaharuri* Peste 15 g zaharuri/100g produs – prăjituri
– bomboane
– acadele
– alte produse similare
2. Alimente cu conținut mare de grăsimi Peste 20 g grăsimi/ 100 g produs, din care, cumulativ: – hamburgeri
– pizza
– grăsimi saturate peste 5 g/100 g produs – produse de tip patiserie
– cartofi prăjiți
– acizi grași trans peste 1 g/100 g produs – alte alimente preparate prin prăjire
– maioneze, margarină
– brânză topită, brânzeturi tartinabile cu conținut de grăsime peste 20%
– mezeluri grase
– alte produse similare
3. Alimente cu conținut mare de sare Peste 1,5 g sare/100 g produs (sau peste 0,6 g sodiu/100 g produs) – chipsuri
– biscuiți sărați
– covrigei sărați
– sticksuri sărate
– snacksuri
– alune sărate
– semințe sărate
– brânzeturi sărate
– alte produse similare
4. Băuturi răcoritoare** – orice tip de băuturi răcoritoare, cu excepția apei potabile îmbuteliate sau a apei minerale îmbuteliate
5. Alimente cu conținut ridicat de calorii pe unitatea de vânzare Peste 300 kcal pe unitatea de vânzare – orice tip de aliment care, prin conținut, aduce un aport de calorii de peste 300 kcal pe unitate de vânzare
6. Alimente neambalate*** – alimente vrac
– sandvișuri neambalate
7. Alimente neetichetate**** – alimente care nu respectă prevederile Hotărârii Guvernului nr. 106/2002 privind etichetarea alimentelor, cu modificările și completările ulterioare

 

Iată ce mai spune legea:

“4. Se va evita asocierea alimentelor din aceeași grupă la felurile de mâncare servite (de exemplu, la micul dejun nu se va servi ceai cu pâine cu gem, ci cu preparate din carne sau cu derivate lactate; în schimb, se poate folosi lapte cu pâine cu gem sau cu biscuiți; la masa de prânz nu se vor servi felurile 1 și 2 preponderent cu glucide din cereale, de exemplu, supă cu găluște și friptură cu garnitură din paste făinoase, ci din legume).

  1. Se vor evita la cină mâncărurile care solicită un efort digestiv puternic sau care au efect excitant ori a căror combinație produce efecte digestive nefavorabile (de exemplu, iahnie de fasole cu iaurt sau cu compot).
  2. Mâncărurile gen tocături sunt acceptate numai dacă sunt prelucrate termic prin fierbere sau la cuptor. Ouăle se recomandă a fi servite ca omletă la cuptor și nu ca ochiuri românești sau prăjite.
  3. Meniul va fi îmbogățit cu vitamine și săruri minerale prin folosire de salate din crudități și adăugare de legume-frunze în supe și ciorbe.
  4. Se interzice folosirea cremelor cu ouă și frișcă, a maionezelor, indiferent de anotimp.
  5. Alimentația copilului preșcolar trebuie să respecte următoarele reguli:
  6. a)Alimentația trebuie să cuprindă o varietate largă de alimente din grupele de bază: pâine, cereale, orez și paste făinoase, vegetale, fructe, lapte, brânză și iaurt, carne, pui, pește și ouă.
  7. b)Masa trebuie să se servească înainte de a-i fi foarte foame copilului, de a fi obosit sau iritat.
  8. c)Trebuie să se ofere câteva variante de alimente la alegere și cel puțin un aliment favorit.
  9. d)Pentru asigurarea rației zilnice de nutrienți, mesele principale vor fi completate cu gustări formate din cereale cu lapte, sandvișuri, fructe, sucuri de fructe, iaurt simplu sau iaurt cu fructe, brânză cu conținut scăzut de sare și grăsimi.
  10. e)Alimentele din meniu pot să aibă consistență și culori diferite, în vederea stimulării poftei de mâncare.
  11. f)Cantitatea de mâncare trebuie să fie adecvată vârstei copilului; o modalitate practică de stabilire a cantității de mâncare la copilul mic, în lipsa tabelelor și a graficelor, este de a-i servi o lingură din fiecare grup alimentar pentru fiecare an de vârstă al copilului.
  12. g)Masa trebuie să se încheie când copilul s-a săturat, devine neliniștit sau nu manifestă interes.
  13. Alimentația copilului școlar trebuie să respecte cu precădere următoarele reguli:
  14. a)să asigure un necesar de calorii și micronutrienți conform vârstei și ritmului de creștere;
  15. b)să asigure un aport corespunzător de proteine/zi, prin consumul de carne, ouă, produse lactate, dar și din surse vegetale incluzând fasolea, lintea, produse din soia,
  16. c)să asigure un aport de fier de 8-15 mg de fier/zi, prin consumul de carne de vacă, pasăre și porc, legumele – inclusiv fasole și alune, cerealele integrale sau fortifiate, vegetale cu frunze verzi;
  17. d)gustarea să fie formată din fructe, lapte și produse lactate cu un conținut scăzut de grăsime;
  18. e)să asigure o hidratare corespunzătoare vârstei.”

 

Necesarul estimativ zilnic al diferitelor grupe de alimente
pentru alcătuirea dietei la copii și adolescenți

Grupa de alimente
(g)
Copii Adolescenți
1-3 ani 4-6 ani 7-10 ani Băieți Fete
11-14 ani 15-19 ani 11-14 ani 15-19 ani
1 2 3 4 5 6 7
Lapte și produse lactate (în echivalent lapte) 700 700 800 750 700 700 700
Carne și preparate din carne (în echivalent carne) 60 85 110 190 230 170 190
Pește și preparate din pește (în echivalent pește) 0 15 25 35 35 30 30
Ouă (g) 30 35 40 50 50 50 50
Grăsimi
– total 25 32 40 50 55 35 40
– animale 15 20 25 30 30 20 20
– vegetale 10 12 15 20 25 15 20
Produse cerealiere (în echivalent făină) 90 160 230 380 460 330 360
Cartofi 110 150 180 200 230 180 200
Alte legume 210 220 230 350 380 290 310
Leguminoase uscate 0 5 5 10 15 7 7
Fructe 100 130 150 180 200 180 180
Zahăr și produse zaharoase 35 45 50 70 80 55 55

 

Tabelul nr. 2

Valoarea calorică a alimentelor

Valoare calorică kcal/100 g Alimente
Minimă Sub 5 Apă, apă minerală, ceai neîndulcit, supe clare
Scăzută 5-60 Fructe: mere, căpșuni, caise, piersici, prune, cireșe, vișine, pepene, portocale, mandarine, grepfrut, mango, ananas
Legume: fasole verde, varză, conopidă, morcovi, pătrunjel, castraveți, usturoi, ceapă, salată, ciuperci, spanac, sparanghel, brocoli
Lapte degresat, brânză proaspătă de vacă
Moderată 60-120 Fructe: pere, struguri, banane, fructe uscate, fructe glasate
Legume: porumb, mazăre, soia, fasole boabe, cartofi fierți/copți
Carne slabă, pui
Ou, brânză telemea, pește
Cereale simple, pâine
Lapte integral, iaurt integral, iaurt cu fructe cu conținut redus de grăsime
Crescută 120-300 Înghețată, iaurt gras, smântână, cașcaval, brânză topită, carne grasă, salam, cârnați, paste cu sos, biscuiți, prăjituri, cereale îmbogățite, musli, sosuri
Foarte crescută Peste 300 Plăcintă cu carne, cartofi prăjiți, pui/pește/carne prăjit/prăjită, hamburger, pizza, dulciuri (prăjituri cu cremă, ciocolată, bomboane), margarină, unt, maioneză, alune, semințe

 

Tabelul nr. 3

Caracteristici nutriționale ale grupelor alimentare

Grupa alimentară Pâine, cereale, orez, paste Legume și vegetale Fructe Lapte și derivate Ouă Carne, pește
Principalii nutrienți Carbohidrați Vitamine și
minerale
Vitamine și
minerale
Calciu Proteine cu
valoare
biologică înaltă
Proteine
Fier Proteine Fier
Vitamina B1 Acizi grași
Vitamina E omega 3
Alte componente
nutritive
Fibre Fibre Carbohidrați Grăsimi Colesterol Grăsimi
Proteine Fibre Carbohidrați Fier Niacina
Magneziu Magneziu Vitaminele B1,
B2, B12, A, D
Vitamina B12
Zinc Zinc
Vitamina B2 Vitamina B2
Vitamina B3 Vitamina B12
Folați Sodiu
Sodiu Potasiu

 

Hai în grupul Fashion Moms! JOIN! Ti-a plăcut articolul? Te așteptăm cu un LIKE PE FACEBOOK și UN FOLLOW PE INSTAGRAM! Mulțumim!

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here