De ce nu este bine să dați zahăr copiilor până la 2 ani

Este important de precizat ca atunci când ne referim la consumul de zahăr vorbim de zahărul procesat, nu de zaharurile care se găsesc în mod natural în alimente.

Organizația Mondială a Sănătății a făcut noi recomandări privind consumul de zahăr și ne sfătuiește să reducem consumul de zahar la 5% din consumul total de energie (25 de grame sau 6 lingurițe de ceai) pe zi. Atenție vorbim de recomandarea zilnica pentru un adult, nu pentru un copil. Aceste recomandări reprezintă o limită, nu un target!

Statisticile arată că un adult comsumă în medie 50 de kilograme de zahăr pe an, asta înseamnă 137 de grame pe zi, de cinci ori mai mult decât doza recomandată.

FĂRĂ ZAHĂR ADĂUGAT PÂNĂ LA 2 ANI

Pentru copiii sub 2 ani, OMS si Asociația Americană de Pediatrie recomandă să nu consume produse cu zahăr adăugat. Odată cu înaintarea în vârstă, limita de consum poate fi între 3 și 6 lingurițe pe zi, respective 12-25 grame. Tot până la 2 ani, tăiați și sarea din meniu, iată de ce AICI!

Recomandarea OMS nu se referă la zaharurile din fructele și legumele proaspete și la zaharurile prezente în mod natural în lapte, deoarece nu există dovezi despre efectele adverse ale consumului acestor zaharuri.

O mare parte din zaharurile consumate astăzi sunt “ascunse” în alimentele procesate care, de obicei, nu sunt văzute ca dulciuri. De exemplu, 1 lingură de ketchup conține aproximativ 4 grame (aproximativ 1 linguriță) de zaharuri libere. O singură cutie de apă îndulcită cu zahăr conține până la 40 de grame (aproximativ 10 lingurițe) de zaharuri libere, potrivit OMS.

Recomandările se bazează pe analiza celor mai recente dovezi științifice. Aceste dovezi arată că adulții care consumă mai puțin zaharuri au o greutate corporală mai mică. În plus, copiii cu cele mai mari consumuri de băuturi îndulcite cu zahăr sunt mai preduspuși la a fi supraponderali sau obezi decât copiii cu un aport scăzut de băuturi îndulcite cu zahăr.

Recomandarea este susținută suplimentar de dovezi care arată o creștere a numărului de carii dentare atunci când consumul de zaharuri libere este mai mare de 10% din consumul total de energie. În plus, consumul excesiv de zahar duce la diabet, obiezitate și boli de inimă.

FĂRĂ SUCURI ÎN MENIUL COPIILOR

O altă discuție e legată de sucul de fructe. Din păcate mulți pediatri îl recomandă cu căldură, chiar la începutul diversificării. NU! E GREȘIT! SUCUL DE FRUCTE NU ARE CE CĂUTA ÎN DIETA UNUI COPIL, cu atât mai mult a unui bebeluș!!

Ministerul Sănătății din România recomandă evitarea oferirii acestuia între 6 – 12 luni, iar după această vârstă doar în cantități limitate la 120 – 180 ml/zi și de preferință diluat cu apă și niciodată seara, înainte de culcare.

Sucul de fructe nu trebuie oferit sugarilor și nu poate fi considerat un înlocuitor al fructelor, indiferent de vârsta copilului. Cel rezultat din stoarcerea fructelor conține într-adevăr mulți nutrienți, dar nu conține fibre.

Faceti un test: vedeți câte fructe intră într-un pahar de suc. Ați putea să mâncați dintr-o dată această cantitate de fructe? Nu!

Consumul exagerat al sucului de fructe a fost asociat cu simptome gastrointestinale (diaree, flatulență, distensie abdominală) precum și cu tulburări ale creșterii în greutate sau obezitate, putând crește totodată riscul de carii și eroziuni dentare din cauza acidității. Copii trebuie încurajați să consume fructele întregi; consumul de sucuri de fructe trebuie limitat în conformitate cu recomandările pentru vârstă.

Hai în grupul Fashion Moms! JOIN! Ti-a plăcut articolul? Te așteptăm cu un LIKE PE FACEBOOK și UN FOLLOW PE INSTAGRAM! Mulțumim!

SURSE:
http://www.aappublications.org/news/2016/08/23/Sugar082316
http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2015/sugar-guideline/en/
http://www.who.int/nutrition/publications/guidelines/sugars_intake/en/
http://cnsmf.ro/ghidpreventie/GhidPreventie_Vol6.pdf

 

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here